Automatisering en Composieten, veel veranderd in 10 jaar tijd.

 

In nog geen 10 jaar tijd zijn de composiet industrie en Airborne als bedrijf flink veranderd. De productie bij Airborne was hoofdzakelijk handwerk, en de producten waren "one-off"s of in ieder geval heel beperkte series. Vanuit een omgebouwde CNC wikkelbank werd langzaam een begin gemaakt met het machinaal produceren van thermoplastische buizen bij Airborne. In de industrie werden hoogwaardige composieten al veel gebruikt in de vliegtuigindustrie, maar in de automobielindustrie lag de meerderheid van de composiet toepassingen in laagwaardige onderdelen.

Tegenwoordig staat er in IJmuiden een fabriek van Airborne Oil & Gas waar in ploegendienst op 3 lijnen hoogwaardige thermoplastische buis geproduceerd wordt, volgens een digitaal gestuurd proces en Airborne in Den Haag staan inmiddels 6 robots in de productie opgesteld voor verschillende doeleinden en wordt er gebouwd aan een productielijn die geschikt is om 1.4 miljoen thermoplastische onderdelen per jaar te maken. Zowel Boeing als Airbus heeft een "composiet" vliegtuig geïntroduceerd en composiet onderdelen vind je inmiddels terug in bijna alle nieuwe auto's, zowel in hoogwaardige als laagwaardige toepassingen.

Hoe zijn deze veranderingen van invloed geweest op Airborne als bedrijf, en op de ingenieurs die er werken, en hoe zijn ze van invloed op de mensen die Airborne nodig heeft om verder te groeien als bedrijf.

Datum: 11-04-2018
Tijd: 14.00 tot 18.00
Plaats: Auditorium Inholland Delft
Kosten: Gratis

We zien jullie de 11de.

 

Met gevleugelde groet,
Het 51ste bestuur der V.S.V. Sipke Wynia

 

 

Afbeeldingsresultaat voor airborne composites